Gastenboek

Schrijf een nieuw bericht in ons Gastenboek

 
 
 
 
 
 
 
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd.
Om veiligheidsredenen slaan we uw ipadres 54.225.59.14 op.
Het kan zijn dat uw bericht pas zichtbaar wordt nadat we het beoordeeld hebben.
We houden ons het recht voor om berichten te wijzigen, te verwijderen, of niet te publiceren.
2 berichten.
Ans en Gerard Steverink Ans en Gerard Steverink uit Oss schreef op 19/03/2018 om 14:04:
Beste allemaal,
Wat een durf om dit werk met piano uit te voeren voor een “amateur” koor. Juist door de uitvoering met piano komt de polyfone zang extra tot zijn recht. En de zang was helder en doorzichtig in klank.
Het was een prachtige uitvoering. Strak gedirigeerd en toch gedragen.
Complimenten.

Met vriendelijke groeten,

Ans en Gerard Steverink
leo Smeets leo Smeets uit Den Bosch schreef op 19/03/2018 om 13:30:
Ik heb een recensie geschreven naar aanleiding van het concert Ein Deutsches Requiem van gistermiddag, waar ik als luisteraar bij aanwezig ben geweest. Ik heb hem naar het BD gestuurd. Helaas willen zij het bericht niet plaatsen.
Onderstaand mijn recensie:

"Vocaal Ensemble Oss zet topprestatie neer als amateurkoor!

Ik was zondagmiddag op het laatste moment afgereisd naar de Heilig Hartkerk aan de Kromstraat in Oss, als fervent liefhebber van goede koormuziek. Een amateurkoor wat het lef heeft om het grootse en vocaal zeer veeleisende Requiem van Johannes Brahms op het programma te nemen, daar heb ik heel veel waardering voor maar ik vind het ook spannend voor de uitvoerenden. Het is toch een soort van Alp-d’Huez of Tourmalet beklimming voor een koor en haar dirigent. Het prachtige programmaboekje was meteen al een welkom visitekaartje!

Ik was bijzonder verrast door het uitvoerende koor: Vocaal Ensemble Oss onder leiding van haar zeer ervaren koordirigent en zanger Mario Veldpape. Uit zijn manier van dirigeren sprak het volste vertrouwen in zijn koor en hij leidde de koorzangers dirigeer-technisch uitstekend langs alle gevaarlijke tempi overgangen. Op cruciale momenten wist hij zijn peloton dusdanig te stimuleren en soms met een enkel handgebaar en een zwiep met zijn haardos ging iedereen met hem mee. Heel mooi om te zien hoe gemakkelijk dirigeren eruit kan zien en toch heel effectief kan zijn.

Er waren volgens mij een drietal heel spannende momenten in dit grootse koorwerk:
Hoe zal het koor de grote fuga’s in deel 2 die Erlöseten des Herrn, en in deel 3 de fuga “der Gerechten Seelen sind in Gottes hand” er vanaf brengen? Dat vraagt van iedere koorzanger veel technische bagage, uithoudingsvermogen en vooral ademtechniek. In die opdracht is het amateurkoor en haar dirigent Mario Veldpape absoluut geslaagd; een groot compliment!

Daar tegenover stond een ijzersterk duo aan de vleugel met een enorme vracht aan speel ervaring met de pianisten Ben-Martin Weijand en André Telderman die garant stonden voor een prachtige orkestbegeleiding. Het was voor de luisteraar zo fijn en ongemerkt dat je alle aandacht kon vestigen op het koor omdat de begeleiding zo natuurlijk verliep. Dat was nou net juist de grote kracht die onder dit hele concert voortdurend aanwezig was zonder enig zwak moment. Grote klasse heren.

De solistische vocale hoogtepunten waren toebedeeld aan de bariton Joep van Geffen die met een heel strakke toon, mooi geplaatst in de kern als een soort van kopman het koor nog eens extra stimuleerde om nog meer haar best toe doen en hem te volgen in de beklimming van deel 3: Herr lehre doch mich en vervolgens zich als koor te storten op de prachtige maar zeer lastige Brahms fuga in Bachstijl met het machtige stralende slotakkoord in D-groot.

Het mocht dan ook niet verbazen dat Mario Veldpape zijn koor na de zware delen even een korte rustpauze gunde. De vraag die dan reist en zeker bij de dirigent: hoe heeft het koor dit doorstaan en wat hebben ze nog aan energie en techniek in huis om te starten met de volgende “vocale beklimming”. Op zo’n moment hoor je dan soms dat de koorklank in de zuiverheid enigszins een beetje dreigt weg te zakken, maar zich toch weet te herpakken en dat vind ik een prestatie van grote klasse voor een dergelijk amateur-ensemble.

De grootste verrassing zondagmiddag, voor mij persoonlijk het hoogtepunt, was het moment waarop sopraan Elma van den Dool haar stem liet horen in de mooie Heilig Hartkerk met het prachtige deel 5 ; “Ihr habt nun Traurigkeit aber ich will euch wieder sehen und eurer Herz soll sich freuen”. Wat een stembeheersing en de manier zij de tekst vocaal-technisch met onvoorstelbare souplesse wist in te kleuren en daardoor de religieuze boodschap van Brahms wist over te brengen; dat was topklasse.
Het koor kreeg op dat moment een nieuwe kopman(vrouw) en haar inspiratie zette het Vocaal ensemble Oss nog eens op scherp om alles te geven. Elma van den Dool wist de muziek echt in de kern te raken en het was adembenemend om naar haar te luisteren.
Het verbaasde dan ook niemand dat het Vocaal Ensemble Oss, de solisten en dirigent Mario Veldpape en de pianisten werden bedeeld met een groots applaus na afloop. Die zware etappe was na al die cols van de muzikale buitencategorie van Johannes Brahms glansrijk doorstaan.
Jammer dat de Heilig Hartkerk niet volledig was uitverkocht door muzikaal minnend Oss!!"
Leo Smeets Den Bosch.

Noot van de websiteredactie:
Hartelijk dank voor deze mooie complimenten.

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.